Met 17 zelfstandige e-commerce warehouses in Nederland, België, Duitsland en Engeland is het voor Monta van groot belang om een vaste stroom aan sollicitanten te hebben om zo de ruim 1800 aangesloten webshops te voorzien van pakketjes. Door in te zetten op recruitment via TikTok creëerden Sticky Chapters nieuwe manieren voor Monta om jong talent te bereiken en zich te onderscheiden in een competitieve arbeidsmarkt.
Aanpak
Om helder te krijgen welke doelgroep Monta wilde bereiken, zijn we gestart met een persona onderzoek. Hierbij werd zowel het profiel van de subdoelgroepen aangescherpt als de kandidaat-reis onder de loep genomen. Hierdoor konden we middels laagdrempelige TikTok-video’s inspelen op de verschillende behoeften en - misschien nog wel belangrijker - drempels die werkzoekenden hebben.
Uiteindelijk werd er onderscheid gemaakt tussen twee doelgroepen: jongeren en parttime moeders. Waar de ene doelgroep behoefte heeft aan snel starten en een gezellig team, wil de ander graag flexibele werktijden en helderheid over de werkdruk.
Daarnaast lag er focus op de werkcultuur tot uiting brengen. We kozen daarom voor een balans tussen inhoudelijke video’s en grappige sketches of challenges.
Samengevat, hebben we dit bereikt samen met Monta:
- Maandelijks 1 draaidag voor 12+ TikToks
- Traject van een half jaar
- Inzet van employer branding marketing via TikTok
Naast een succesvolle TikTok-campagne en het opnieuw positioneren van de doelgroep, produceerde we ook verschillende video advertenties om nieuwe webshops aan te spreken.